ביטוח אופנועים או קטנועים

ביטוח אופנועים מתחלק לפי רמות הרישוי של כלי רכב דו גלגלי בישראל כלומר קטנועים או אופנועים כפי שמשרד התחבורה מגדיר אותם על פי כוח הסוס שלהם. רישיון לנהיגה על אופנוע מתחלק כיום לרמות הבאות: דרגה A1 דרגה A2 ודרגה A אשר נבדלות אחת מהשנייה לפי כוח הסוס של האופנוע או הקטנוע. מחירי הביטוח לאופנועים גבוהים במידה משמעותית מביטוח רכב רגיל, אבל ישנם גם הבדלים בין הסוגים השונים של הנהגים (צעירים או מבוגרים) לבין סוגי ונפחי המנוע שלהם.

בעבר היו נהוגות דרגות שונות, לפי נפח המנוע של האופנוע או הקטנוע, אבל כיום משרד התחבורה מגדיר כאמור לפי כוח, לפי הדרגות הבאות:

  • דרגה A2: קטנוע או אופנוע בנפח של עד 125 סמ”ק והספק מנוע של עד 14.6 כ”ס. הגיל המינימאלי להוצאת רישיון הוא 16 ואסור להרכיב נוסע נוסף למי לא מלאו לו 18.
  • דרגה A1: אין הגבלה על נפח המנוע, אך ההספק המרבי של המנוע יהיה 33 כ”ס. הגיל להוצאת רישיון הוא 18 ואסור להרכיב נוסע נוסף בחודשים הראשונים.
  • דרגה A: כל אופנוע או קטנוע שהספק המנוע שלו מעל 33 כוח סוס. גיל מינימאלי להוצאת רישיון הוא 18.

ביטוח לאופנוע או קטנוע

באופן עקרוני, הרוכב הממוצע די יתקשה למצוא ביטוח לאופנוע במחיר סביר, במיוחד לאחר עליות המחירים של השנים האחרונות. רוכב שמבקש לרכוש ביטוח אופנוע במחיר הוגן, יכול לנסות את מזלו את סוכני ביטוח מתמחים, וכאלה לא חסרים, שעובדות מול חברות ביטוח בעלות יחס אוהד יחסית לציבור האופנוענים.

באופן כללי, חברות הביטוח לא אוהבות לבטח את ציבור האופנוענים בגלל הסבירות הגדולה יחסית שלו לחוות תאונת דרכים. באינטרנט לא תמצאו שירותים שמציעים רכישת ביטוח אופנוע למרות שבאופן עקרוני מורכבות הביטוח אינה שונה מזו של ביטוח רכב רגיל. אפילו אצל חברות הביטוח הישיר תיאלצו להשאיר פרטים ולחכות שנציג יחזור אליכם, והאופציה לרכישת הביטוח באינטרנט פשוט אינה קיימת.

מחירי הביטוח

למרות מה שנכתב למעלה, בפועל שוק האופנועים והקטנועים הישראלי מתחלק לכמה קטגוריות עיקריות:

  • קטנועים בנפח 50 סמ”ק שעליהם אפשר לרכב בלי לעבור תיאוריה ובלי לקחת שיעורי נהיגה, וזאת אם יש לך רישיון לרכב רגיל 3 שנים ומעלה. עבור רבים ,זהו פתרון לבעיות החניה בערים הגדולות ולמאבק במחירי הדלק שפשוט לא מפסיקים לעלות.
  • אופנועים בנפח 125 סמ”ק שהם החלום הרטוב של לא מעט נערים מתבגרים בגילאי 16 עד 18.
  • קטנועי מנהלים בנפחי של 125 עד 600 סמ”ק – אחת הקטגוריות המובילות בישראל, שחברים בה גם רבים שמחפשים פתרון קל לבעיות הפקקים והחניה וגם ציבור השליחים.
  • קטגוריית אופנועי שטח או דו-שימושי בנפחים שבין 125 עד 800 סמ”ק עליה נמנים בדרך כלל חובבי הנהיגה הדו גלגלית בשטח ובכלל.
  • אופנועי קאסטום, אופנועי ספורט ואופנועים לשימוש כללי בנפחי מנוע שבין 250 עד 1,400 סמ”ק. זו הקטגוריה הסקסית שאחראית למרבית הדימויים שעולים לכם בראש כאשר חושבים על אופנועים, זו גם אחת הקטגוריות הקטנות ביותר בעולם האופנועים הישראלי.

עבור כל אחת מהקטגוריות חברות הביטוח מספקות רמות מחירים שונות בהתאם לגיל הרוכב, היסטוריית התאונות שלו, סוג האופנוע או הקטנוע, מקום המגורים וכך הלאה.